Tramwajowy początek września

0
110

Wraz z początkiem września ruszyły przetargi związane z budową linii tramwajowych na Gocław i do Wilanowa. Warszawscy tramwajarze poszukują wykonawców dokumentacji projektowej dla ponad 15 kilometrów nowych tras.

Trasa tramwaju na Gocław
Nowa trasa będzie miała początek w pobliżu skrzyżowania Międzynarodowej i al. Waszyngtona. Pobiegnie wzdłuż wschodniego brzegu Kanału Wystawowego, gdzie planowane są  ogólnodostępne zielone tereny rekreacyjne i ciągi spacerowe. Dalej, tory poprowadzone zostaną nad aleją Stanów Zjednoczonych po wiadukcie, na którym powstanie wygodny węzeł przesiadkowy. Dzięki temu będzie można wygodnie przesiąść się z tramwajów do autobusów jadących w kierunku: stacji metro Politechnika,  Grochowa i Rembertowa. Aleja Stanów Zjednoczonych zostanie przebudowana i obniżona. Dalej trasa tramwaju na Gocław usytuowana będzie w ciągu rezerwy terenowej, między nowo zbudowanymi osiedlami przy ul. Nowaka-Jeziorańskiego do ul. generała Bora-Komorowskiego. Ostatnie półtora kilometra nowej trasy przebiegnie w ciągu ul. generała Bora-Komorowskiego do pętli autobusowej, która znajduje się w pobliżu trasy Siekierkowskiej. Przebudowana zostanie również sama pętla Gocław.

Ostateczny kształt przebiegu nowej trasy tramwajowej przez Saską Kępę został wybrany podczas konsultacji społecznych, na których warszawscy tramwajarze przeanalizowali wraz z mieszkańcami warianty tras.

Pokonanie tramwajem  trasy, z pętli na Gocławiu do stacji metra Centrum, zajmie  około 20 minut. Tramwaje po nowej trasie w godzinach szczytu będą mogły kursować co 4 minuty.

Łączna długość nowej trasy wyniesie około 3,6 km, będzie przy niej 7 przystanków. Inwestycja obejmie także modernizację trasy tramwajowej na al. Waszyngtona, gdzie przebudowane zostaną tory o długości 2,5 km i 9 peronów przystankowych.

Wykonawca dokumentacji projektowej wyłoniony w przetargu będzie miał dziewięć miesięcy na opracowanie projektów budowlanych. Sama budowa planowana jest w latach 2021-2023. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych na lata 2014 – 2020.

Tramwajem do Wilanowa
Warszawscy tramwajarze ogłosili także kolejny przetarg związany z budową linii do Wilanowa. Poszukiwany jest wykonawca dokumentacji dla odcinków roboczo określanych jako D i E, czyli fragmentu która zacznie się przy stacji metra Pole Mokotowskie, a skończy w sercu Wilanowa. Na tym odcinku tramwaje pojadą ulicą Rakowiecką do Puławskiej, a następnie dwudziestometrową różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa pokonają ulicami Goworka i Spacerową. Dalej trasa będzie wiodła prosto, ulicą Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Łącznie to ponad 12 km nowego torowiska.

Trasa będzie miała dwie odnogi – po ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej. Ten odcinek, na który już został ogłoszony przetarg, zostanie zbudowany przez Tramwaje Warszawskie wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. Druga odnoga będzie biegła po ulicy Św. Bonifacego do pętli autobusowej Stegny.  Główna trasa do Wilanowa będzie zbudowana w ciągu Alei Rzeczpospolitej a końcowy terminal znajdzie się w pobliżu południowej obwodnicy Warszawy.

Czas przejazdu nową trasą tramwajową z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – około 18 minut.

Wykonawca dokumentacji projektowej wyłoniony w przetargu będzie miał 15 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych. Budowa tego odcinka linii planowana jest na lata 2021-2023. Powstanie tej linii jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Nowe tramwaje
Budowie trasy tramwajowej na Gocław, jak również linii do Wilanowa, towarzyszy zakup nowych tramwajów. W przypadku pierwszego projektu będzie to 18 niskopodłogowych wagonów, a dla linii do Wilanowa 50.

Zakup pojazdów jest częścią podpisanej w czerwcu umowy, wartej 1 mld 825 mln zł netto, na dostarczenie do Warszawy nawet 213 nowych wagonów. Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te zakupione w ramach opcji – do końca 2023 roku

Największe inwestycje tramwajowe w historii Polski
W najbliższych latach w stolicy przybędzie ponad 20 km nowych tras tramwajowych. Inwestycje są współfinansowane w ramach perspektywy budżetowej UE na lata 2014 – 2020. Tramwaje Warszawskie pracują m.in. nad trasą szybkiego tramwaju  do Wilanowa. Ogłoszono już przetargi na zaprojektowanie i budowę odcinka trasy w ciągu ul. Gagarina, a także na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka od stacji Warszawa Zachodnia do węzła z ul. Grójecką, która częściowo będzie przebiegała w tunelu.

Zaawansowane są prace projektowe budowy trasy w ciągu ul. Kasprzaka, a wkrótce zacznie się budowa nowej trasy między Nowodworami a Winnicą. Fundusze UE pozwolą także na budowę nowej, piątej zajezdni, która będzie potrzebna do obsługi większej liczby tramwajów wyjeżdżających na stołeczne tory.