Headhunting w Warszawie – kiedy warto z niego skorzystać?

0
26

Headhunting wciąż kojarzy się z bardzo zaawansowaną i kosztowną strategią rekrutacyjną, w dodatku zarezerwowaną wyłącznie dla największych firm, w tym międzynarodowych korporacji. Myśląc o tym mamy przed oczami managera najwyższego szczebla kuszonego przez headhuntera, który negocjuje z nim wynagrodzenie na niebotycznym poziomie. I choć rzeczywiście takie sytuacje się zdarzają, to nie możemy ulegać filmowej fikcji. Z headhuntingu w Warszawie korzystają dziś także małe przedsiębiorstwa, co jest bezpośrednio związane z trudną sytuacją na rynku zatrudnienia. Sprawdź, kiedy warto zdecydować się na headhunting i dowiedz się, czy jest to odpowiednie rozwiązanie także dla Twojej firmy.

Czym dokładnie jest headhunting?

Headhunting (w wolnym tłumaczeniu „łowienie głów”) to dobrze znana i od lat praktykowana strategia rekrutacyjna, która polega na bardzo aktywnym, zakulisowym poszukiwaniu pracowników dla klienta agencji HR. Za cały proces odpowiadają specjaliści agencji nazywani headhunterami.

Do ich obowiązków należy ustalenie ścieżki dotarcia do osób, które spełniają oczekiwania klienta, natomiast same niekoniecznie są dostępne na rynku i raczej nie rozważają zmiany miejsca zatrudnienia. To wcale nie oznacza, że nie zaczną się nad tym zastanawiać po kontakcie ze strony headhuntera.

Ciekawostka

Obecnie w headhuntingu dużą rolę odgrywają media społecznościowe. Na podstawie informacji umieszczonych na profilu kandydata można już wstępnie ustalić, czy byłby on interesujący dla klienta agencji.

Po skontaktowaniu się z kandydatem headhunter wstępnie bada grunt, a następnie wykłada karty na stół – składa tej osobie propozycję zmiany pracodawcy. Początkowo nie ujawnia się personaliów przedsiębiorcy ani nazwy firmy, ponieważ nie można dopuścić do tego, aby po odmowie niedoszły pracownik poinformował swojego przełożonego o „podstępnych” działaniach konkurencji.

Jeśli kandydat wykazuje zainteresowanie propozycją, to agencja HR przedstawia mu więcej szczegółów, a następnie może w imieniu swojego klienta rozpocząć negocjowanie indywidualnych warunków zatrudnienia lub po prostu umówić spotkanie.

Najważniejsze cechy headhuntingu

Headhunting jest bardzo charakterystyczną strategią rekrutacyjną, która wyróżnia się:

  • Zakulisowością – dyskrecja, z jaką działa agencja headhunterska jest ważnym atutem, ponieważ pozwala uniknąć niepotrzebnych konfliktów w branży, a także ubiec konkurencję, która sama mogłaby się zainteresować danym kandydatem.
  • Skutecznością – dotarcie bezpośrednio do kandydata z pominięciem typowej rekrutacji znacząco zwiększa szansę na pozyskanie wartościowego pracownika dla klienta agencji HR.
  • Szybkością – gdy pracodawcy bardzo zależy na czasie i chce pozyskać świetnego pracownika niemal od ręki, to zawsze powinien się zdecydować właśnie na headhunting.

Ogromną zaletą headhuntingu jest również to, że mówimy tutaj o strategii umożliwiającej dotarcie do pracowników, którzy nie byliby dostępni dla pracodawcy, gdyby ten po prostu ogłosił standardową rekrutację. Wysokiej klasy specjaliści raczej nie biorą udziału w tym procesie, ciesząc się dobrymi warunkami zatrudnienia w obecnej firmie i ewentualnie czekając na propozycje składane właśnie przez headhunterów.

W tych sytuacjach skorzystaj z headhuntingu

Jak wspomnieliśmy we wstępie z headhuntingu coraz chętniej korzystają małe i średnie przedsiębiorstwa, w tym rodzinne. Pracodawcy, którzy doświadczyli bardzo poważnych problemów ze znalezieniem pracowników wolą powierzyć to wyspecjalizowanej agencji, aby móc skupić się na prowadzeniu biznesu i łataniu dziur kadrowych własną pracą.

Profesjonalna agencja rekrutacyjna zaproponuje headhunting zawsze wtedy, gdy celem jest:

  • bardzo szybkie obsadzenie wakatów pracownikami mającymi konkretne kwalifikacje zawodowe, niewymagającymi długiego przeszkolenia,
  • pozyskanie pracownika o rzadkich, bardzo cennych i poszukiwanych na rynku umiejętnościach,
  • zatrudnienie konkretnej, upatrzonej już wcześniej osoby pracującej w konkurencyjnej firmie (przedsiębiorca wynajmie agencję HR, by nie ryzykować bezpośredniego konfliktu w branży),
  • pozyskanie wspólnika, inwestora, członka zarządu (jak widać headhunting przydaje się nie tylko na etapie uzupełniania braków kadrowych),
  • zatrudnienie pracownika na bardzo wysokie, odpowiedzialne stanowisko, na przykład managerskie czy technologiczne, od którego wymagamy wieloletniego doświadczenia, znakomitych kwalifikacji zawodowych oraz określonych kompetencji miękkich,
  • zatrudnienie kogoś, kto pozostaje aktywny zawodowo, jest ceniony w branży i znalazłby zatrudnienie w każdej firmie (takie osoby nie są ot tak dostępne na rynku pracy, trzeba do nich dotrzeć zakulisowo i przekonać do zmiany miejsca zatrudnienia).

Więcej o headhuntingu i innych metodach rekrutowania pracowników w Warszawie przeczytasz na blogu eksperckim rekrutacja-warszawa.pl.